2012.02.28.
18:19

Írta: Legelő Őse

Napi kérdés rovat: Miért nem engedtek leszállni?

Régóta foglalkoztat ez a kínzó kérdés. Azért aludni tudok, és bár vissza tudom tartani a röhögést, amikor szembesülök vele, igazából együtt lehet vele élni. Mégis minden egyes alkalommal megdöbbent, hogy tíz esetből legalább hatban, ha éppen el szeretném hagyni a tömegközlekedési járművet, a felszállók ezt oly módon akadályozzák, hogy elém állnak, és/vagy bambán a szemembe is néznek. (vagy csak le maguk elé) Várakoznak. Arra hogy fel tudjanak szállni, még akkor is, ha tétlen várakozásukkal sajátjukat hosszabbítják meg, hiszen amíg én nem tudok leszállni, addig ők nem tudnak fel. Így tovább.

Mi okozza ezt? Mintha ezernyi alzheimeres tanulna újra járni, és az élet, együttműködés csínját-bínját. Miért teszik újra és újra ezt az emberek? Miért nem képesek megérteni, megfigyelni, szocializálni magukat? Nem elég hogy a fel és leszállás sokkal hosszabb, de így mindenki óhatatlanul hozzáér a másikhoz, összetorlódnak stb.

Megfigyelésem szerint mintha a jobb helyekért menne a harc. De hol lehetnek a gyökerek? Mintha azok, akik előbb szállnak be, jobb helyzetben lennének? Például, előbb találnak ülőhelyet?

Végeztem ezért egy kis megfigyelést, ma 4-6-os villamossal, metróval átszállással, busszal utaztam, majd ugyanezt visszafelé A 4-6-os villamoson egy ajtónál egyszerre – az általam vizsgált időpontban – átlagosan 6-7 ember akart fel, és legtöbb esetben közel ugyanennyi leszállni. Összesen 6 megállót mentem, és négy ajtót tudtam egyszerre megfigyelni. A metró esetében szintén 4 ajtót tudtam figyelni, és a két vonalon összesen 10 állomást utaztam, de itt a ki és beszállók átlaga csak 4-5 volt, míg a busznál csak két ajtót figyeltem, de azokat 16 megállón keresztül, végállomástól-végállomásig. Itt az átlag 3 fő ajtónként. A megfigyeléseket oda-vissza végeztem. Hozzávetőleg 880 ember felszállási szokásait volt szerencsém megvizsgálni. Ezek alapján az alábbi megállapításokra jutottam:

·        A vizsgált felszállási események több mint felénél, 62%-ban nem engedték rendesen el a leszállókat, a jármű ajtaja mellet várakozva.

·        Abban az esetben, ha egy eseményen belül egy utas az ajtó elé állt, nehezítve a leszállást, akkor több mint 80%-ban a többiek is alkalmazkodtak ehhez, és ők is fokozták az őrületet.

·    A nem helyet engedő felszállók 90%-a még akkor sem foglalt ülőhelyet, ha egynél több szabad hely volt elérhető járművön felszállásuk után.

Összegezve, számomra értelmezhetetlen hogy mi a hozzáadott értéke ennek a mindennapos frusztrációt okozó viselkedésnek. Talán az érintés hiánya hozza ki ezt az emberekből? Valami vírus vette át a hatalmat felettünk, és titokban befolyásolva szokásinkat biztosítja átjutását más gazdatestekbe? Ha vannak ötletek, csak bátran!

5 komment

Címkék: bkv felmérés kérdés napi rovat utasok leszállás

A bejegyzés trackback címe:

http://legeloose.blog.hu/api/trackback/id/tr434220689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Heron44444 (törölt) · http://kulonvelemenyek.blog.hu/ 2012.02.28. 20:34:49

Nekem erről az jutott eszembe, amikor pár éve Szerbiában voltam ott volt olyan a kereszteződésben a forgalom, hogy mindenki minden irányból egyszerre behajtott és, aki a legkeményebb volt az jutott át a leghamarabb(élve)sűrű dudálások közepette.

Szerintem három válasz van:
1.Vki tök bamba, ezt onnét lehet látni, hogy felszállás után folyamatosan egy pontot néz (és feltehetőleg nem ázsiai, vagy harcművész mert akkor csak meditál)
2.Vki paranoiás, ezt onnét lehet látni, hogy felszállás után folyamatosan jobbra-ballra néz rémülten (itt fontos kiszűrni a bliccelőket és a LMP-seket)
3.Vkiben túl sok a felgyülemlett agresszió, ezt onnét lehet látni, hogy felszállás után erősen fújtat és tőizomból markolja a fogantyút (itt érdemes kiszűrni azokat, akik csak rohantak a villamos után)
Gondoltam, ha ilyen alaposan megfigyelted őket van feljegyzésed erről is

Még az lenne érdekes, hogy hogyan változnak a szokások a megállók (pl: máshogyan szállnak-e föl a Moszk.. Széll Kálmánon vagy a Király utcán) között

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2012.03.06. 10:48:36

@Heron44444: érdekes megközelítés! Az arcok tekintetében nehéz dolgom lett volna, hiszen négy ajtó figyelésekor már lehetetlen arckifejezésekre is koncentrálni, mégis két tipikus tapasztalás: az elbambulást meg tudom erősíteni. A másik pedig - a túlzott és agresszív önérdek érvényesítés, de ez is csak következtetés, mert nyilván néhány megfigyelés még nem tudományos munka...

Heron44444 (törölt) · http://kulonvelemenyek.blog.hu/ 2012.03.06. 17:45:07

@Legelő Őse: Ha sokáig csinálod akkor egy idő után egyből kiszúrod a típuspéldányokat és így koncentrálhatsz a véleményesekre.
Ha gondolod benyújthatunk közösen egy eu-pályázatot közösen a témával kapcsolatban. Te mennyiért csinálnád ezt egész nap? Csak vissza kell csorgatni 10% a BKV-nak, 10% a biztotságnak ...

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2012.03.07. 08:30:14

@Heron44444: :D Vagy ami ennél is jobb, kimunkálni az arcelemzés tematikáját, betanítani egyetemistákat, felvenni a pályázati pénzt, nagy részét megtartani, kis részét odaadni a dolgozóknak - de csak késve, 180 napra, előbb jól megforgatni még azt is. Aztán meg brit tudósoknak kiadni magunkat, és megjelentetni az eredményeket valami rangos tudományos lapban... egy karrier kezdete ez.....

Heron44444 (törölt) · http://kulonvelemenyek.blog.hu/ 2012.03.07. 19:22:08

@Legelő Őse: :) Nekem az egyetemen részt kellett vennem olyan kísérletben, ahol különböző illatok, szagok szaglása közben mutatott arcokról kellett felismerni az érzelmeket. Na például ezt a tanszéket be lehetne szervezni, vagy az Áramlástani intézetet.